Thailandgek Twitter
Wie is er online?
Er zijn in totaal 5 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 5 gasten :: 1 bot

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 84. Dit aantal is bereikt op vr 30 maa 2018 - 22:48.
Hotels bij Agoda!

Hotels bij Agoda!
Direct Bevestigd.
Boek Pattaya Hotels
bij Agoda!

Auteursrechten

Creative Commons-Licentie

© 2018 Thailandgek.com

Rechten voorbehouden

The Golden Horse Temple

Ga naar beneden

The Golden Horse Temple

Bericht van khunrob op wo 24 jul 2013 - 19:39

De monniken en jonge novices van de Gouden tempel van het Paard in Mae Chan, 800 km (500 mijlen) van het noorden van Bangkok, verzamelen aalmoezen van dorpelingen. De monniken houden meer dan 100 paarden, die ze gebruiken om verre gemeenschappen in de bergachtige wildernisregio's langs de grens van Thailand met Myanmar te bereiken. Zij reizen honderden kilometers naar dorpen om drugverslaafden in dat gebied te helpen met te rehabiliteren dat voor decennia lang een centrum van de regionale opium en heroïnehandel was.

Op een uur rijden naar het noorden vanaf Chiang Rai , is een afgelegen gehucht waar de rivier Kam langs hooibergen slingert , en grote steile rotsen trots het rivierdal overkijken. Op een van die mooie rotshelingen staat een in mystiek gehuld klooster. Als U de kans zou krijgen om naar boven te klimmen langs de rotsen , zou U verwelkomd kunnen worden door een groep MUay Thai boksers. Als U langs de noordkant naar binnen wilt ziet U een groot steigerend paard als poortwachter. Maar als U het stadbeeld gepasseerd bent komt U in de vredige en afgezonderde wereld van het Archa Tong Forest klooster , vaak genoemd als Eat Maa Tang , Het Gouden Paard Klooster. Het klooster is 11 jaar geleden opgericht door Monnik Kru Ba Neua Chai , die voorheen landelijke bekendhied bij Thai Boxing fans had als Samerchai. Om precies te zijn , bereidde hij zich voor op een gevcht met de wereldkampioen toen hij ineens alles opgaf om zich tot monnik in te laten wijden.

Nu , 42 jaar oud , Monnik Kru Ba Neua Chai was geboren in een boerengezin in het Chiang Rai district. Nadat hij de Ramkanghaeng Universiteit in Bangkok verlaten had , werd hij militair en bouwde hij een reputatie als getalenteerde bokser op , en verloor slechts 3 keer in 15 jaar. Nadat hij de roem en opwinding van de boksring verlaten had , werd het rustig rond Samerchai , en vertrok hij naar de jungle grotten in Mae Sai , waar hij in de lotushouding met mediteren begon. Daar ervaarde hij wat hij dacht een verchijning te zijn. Zeven nachten op rij , zat hij in de klamme vochtige lucht van de donkere grot waar dezelfde verschijning aan hem terugkeerde en meedeelde : ga naar de Golden Horse , een heilige plaats die er volgens legendes al vanaf Budda was. Volgens lokale overlevingen heeft Budda er een voetafdruk achtergelaten.

De gebouwen rond de heilige plaats zijn al lang verlaten omdat het wat ver was en de rotsen met een donker woud overgroeid was. Lokale dorpelingen van het nabij gelegen Mae Kam dal vertelden dat de heuvels behekst waren dat ze bang waren om er heen te gaan. In 1992 was Samerchai tot monnik ingewijd en vertrok alleen naar de Golden Horse. Daar mediteerde hij , en won het respect van de enthousiaste dorpelingen In het begin van de 90 er jaren was de Shan oorlogsgod Khun Sa de hoofdfiguur van een Internationale drugshandel , en de bergpassen tussen Thailand en Birma werden voortdurend gebruikt om opium te vervoeren door zwaar bewapende militairen en hun karavaan van muildieren. . Toen ze bemerkten dat ze de drugsoorlog aan het verliezen waren probeerden de Thaise soldaten wanhopig een nieuwe tactiek uit. In plaats van het doorzoeken van de dorpen met geweren , vroegen ze lokale monniken de drugsdreiging te bestrijden door daarna aan de bergstammen te geven. Na overal naar monniken gezocht te hebben om aan dit programma mee te doen kwamen ze eindelijk monnnik Kra Ba Neua Chai tegen , die de risico's durfde te nemen en heldhaftig genoeg was om het gevecht te leiden. Als een monnik die capabel genoeg was om zichzelf te verdedigen , was hij een perfecte keuze. Ondanks de gevaren om tegenover de drugsbaronnen te komen te staan , was Kru Ba onverschrokken. .

In Thailand is het een algemeen gebruik om een offer van dank uit te brengen aan een gerespecteerde monnik als men geluk heeft of een goed karma. En zo doneerde een lotto winnaar een paard aan het klooster. Kru Ba realiseerde zich dat dit schpesel , zojuist gered van de slachtbank , een belangrijke rol kon spelen in zijn grenscontrole plannen. Sinsdien hebben er al zo,n 500 paarden hun weg naar het klooster gevonden .Kru Ba , op zijn beurt , doneerde ze aan het leger of aan de bergstammen ,die ze nodig hadden. En nu is het kleine klooster op de bergtop net een ranch , met bamboe stallen , een kleine omheinde weide en bergsporen. De paarden zijn allemaal van de slachting gered en worden gebruikelijk door loterij winnaars geschonken of door mensen die naar de preken van monnik Kru Ba zijn komen luisteren.

Hij bestreed niet alleen de drugsproblemen , hij nam ook weeskinderen op wiens ouders bij de Khun Sa militanten gesneuveld waren en wijdde hen in als nieuweling ..In dat eerste jaar , waren lokale dorpelingen onder de indruk toen ze merkten dat 15 ingewijde jongens goed verzorgd werden. Voornamelijk van Lahu , Yao ,Akha en Lua families, kregen de ingewijden een boeddhistische opvoeding , werden verzorgd en werden discipline bijgebracht. Het woord begon zich te verspreiden. De mannen leerden tijdens hun inwijdingstijd paardrijden, en omdat het een lange weg is naar de dorpen , en omdat het aantal te voeden monden steeds groter werd , reden ze op paard in de vroege morgen om zodoende hun aalmoezen te zoeken. De mannen verzorgden de paarden dagelijks Op de berghellingen gebouwd , herbergt de Golden Horse 30 novices en negen monniken , alsmede een paar vrouwelijke aanhangers die de stad ontvlucht zijn ,en Thais en basis Engels aan de jongsten leren.

De hutten zijn primitief van bamboe gebouwd , en het regenseizoen tezamen met de galopperende paarden maken de omgeving erg modderig en vochtig. De mannen hebben zware opvoeding gehad en nu , op de top van hun klooster verplichtingen en ruitervaardigheden zijn de jongens ook ingewijd in de vaardigheden van Thai boksen door de vechter die monnik werd en cowboy werd. Boksen is voor mij iets dat het lichaam vrij maakt en de ziel van barbarisme verlost zei Kru Ba in zijn tempel/ranch op de bergtop. Als ik boks gebruik ik elk deel van mijn lichaam en mijn geest. Boeddhisme leert je niet te verwonden of van mensen te profiteren , die sommigen echter lijnrecht tegenover de agressief lijkende bokssport vinden staan Voor mij , helpt boksen me een betere boeddhist te zijn. Ik leer mijn emoties te beheersen . Ik vind schoonheid en vrede en rust in het boksen. Ik raak mijn dierlijke instincten kwijt en ze te beheersen op het punt dat ze mooi worden, een kunstvorm voor sport , voor opvoeding ,en het ontdekken van de waarheid. Het woord Thai betekent vrijheid ,en als ik het Muay Thai beoefen voel ik me vrij , vrij van emoties en kwaadheid.

Met de hulp van donaties en ook hulp van het derde leger bataljon , is het voor monnik Kru Ba Neua Chai mogelijk om een herbebossingsprogramma rond de tempel te ontwikkelen. Tegenwoordig , Khun Sa is weg, maar is vervangen door meer wrede drugskartels , speciaal het Wa leger en medeplichtigen. Zij smokkelen de laatste jaren yaba Thailand in vanuit het Shan land. Kra Ba en zijn mensen begeleiden de soldaten op hun paarden op controle tochten langs de grensdorpen ,waar de yaba en andere drugs de afgelegen dorpen vanuit Birma binnenkomen .De abt rijdt ook op zijn paard en stopt bij ieder dorp om de lokalen de gevaren die met drugs gepaard gaan , bij te brengen. Hij leert ze ook over boeddhisme , Thailand en over Zijne Majesteit de koning, en alhoewel veel bergstammen nog geen Thaisa nationaliteit hebben , probeert hij ze toch iets van nationale trots bij te brengen.

Sommige mensen die in het klooster opgegroeid zijn en alweer verlaten hebben zijn inmiddels tolken van verschillende talen geworden zoals voor het leger , Akha ,Lisu , Lahu , Cheen haw (chinees) , Lua , Hmong en Yao jongens zijn geslaagd in deze positie Monnik Kru ba Neua zelf is een zeer bekend persoon geworden in het leven aldaar. Zijn persoonlijke cult status in de groep is het zaad van waaruit de boom van succes is gegroeid. Er zijn altijd behoeften en zaken zijn nodig , maar de ervaring die hij de jonge bergstam jongens bijbrengt is uniek.

The Golden Horse Temple Wat Tham Paa Archathong, Verborgen in de heuvels, in de Gouden Driehoek van Thailand ligt de “Golden Horse Temple”. De boeddhistische monnik Khru Bah voert samen met de jonge novicen, met gevaar voor eigen leven, strijd tegen drugsmisbruik in de omliggende bergdorpen.Momenteel heeft hij meer dan 10 kloosters in de noordelijke heuvels. Gebouwd op een heuvel, de Golden Horse tempel.

Bovenstaande las ik een aantal jaren geleden op een Thaise website en dit bericht plaatste ik op de Thailand Gek Club.Een paar maanden later 13-12-2004 vertrok ik naar Mae Chan met onze gids Tommy die deze tempel wist te vinden. Dus ruim voor de flm Buddha's Lost Children.We sliepen in het Charida resort vlakbij het tempel terein. Van te voren hadden we inkopen gedaan om aan de tempel te geven.

Heel vroeg in de ochtend ik dacht 06.00 gingen we naar de tempel het was nog heel donker.Maar we wisten zeker dat Pra khru Bah zou komen. Zie foto.

Deze monnik zou later onze donaties aanpakken in de kleine tempel, foto staat helemaal onder.

Bovenop de heuvel staan vele beelden en een grot voor meditatie.

Het leek wel een bedrijf met de vele paarden.

Dit was de monnik die de donaties aanpakte, als je mijn video zou zien van deze monnik denk je dat hij een soort goedheid uitstraalt.

Januari 2010  vroeg ik aan onze gids hoe het nu ging met de tempel.Hij vond het zonde dat het nu een soort van toeristische trekpleister was geworden en dat bv de Thaise venters die daar smorgens vroeg stonden geen koffie meer mochten verkopen, de tempel wilde alles in eigen beheer hebben.Ook was er inmiddels veel afbroken en stond er veel nieuwbouw met dank aan donaties vanuit o.a de USA.

Toch wilde ik jullie wat foto's laten zien hoe het er toen uit zag, wie weet zal een van de leden dit stukje later updaten
Address : The Golden Horse Monastery, (Thaam Pa Achar Thong), 119 P.O. Box 42, Moo 3, Sri - Kaam Subdistrict, Mae Chan, Chiangrai

Tags: #tempel #MaeChan #Buddha's #Lost #Children

1.De film Buddhas lost children
2.Buddha's Lost Children Revisited
3.Grens tempel bij Thoed Thai
khunrob
Admin

Aantal berichten : 2057
Registratiedatum : 24-07-13
Leeftijd : 62

http://khunrob.blogspot.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven