Thailandgek Twitter
Wie is er online?
Er zijn in totaal 6 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 6 gasten :: 2 bots

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 84. Dit aantal is bereikt op vr 30 maa 2018 - 22:48.
Hotels bij Agoda!

Hotels bij Agoda!
Direct Bevestigd.
Boek Pattaya Hotels
bij Agoda!

Auteursrechten

Creative Commons-Licentie

© 2018 Thailandgek.com

Rechten voorbehouden

Afkicken in Thailand WAT THAM KRABOK

Ga naar beneden

Afkicken in Thailand WAT THAM KRABOK

Bericht van khunrob op vr 26 jul 2013 - 19:46

Kots je verslaving eruit 

Op ongeveer 130 km ten noordoosten van Bangkok is de plaats Saraburi. Als je hier doorrijdt en een eind verder linksaf slaat kom je uit bij Lop Buri, 20 km. verderop.Zo, nu heb je even een idee waar deze plek te vinden is.Iets buiten Saraburi staat een bijzondere tempel de: WAT THAM KRABOK.

Deze tempel is wereldberoemd en wel bij mensen over de hele wereld die daar zijn afgekickt. Meestal van harddrugs maar ook alcohol, nicotine en andere verslavingen worden daar behandeld. Men doet dit al 50 jaar.Er zijn al vele televiesie uitzendingen over de hele wereld geweest over deze tempel.Nieuwsgierig geworden, wilde ik daar toch wel eens een kijkje nemen. Ik vertelde dit verhaal aan de mensen van de groep die ik op dat moment onder mijn hoede had. de meesten hadden wel interesse. Ze wisten echter absoluut niet wat hun te wachten stond.

Monk Gordon  (R.I.P )
Aangekomen bij de tempel, zocht men eerst een Engels sprekende monnik. Ik had al een vermoeden wie dat zal worden en jawel Monk Gordon zou ons rondleiden. Ik herkende hem meteen van de vele televisiebeelden die ik al gezien had.Monk Gorden is een grote charismatische neger uit New York, een Vietnam veteraan. Zelf ex-verslaafde. Hij zit al ruim 25 jaar in het klooster.We gingen met ons allen in de schaduw zitten en monk Gordon begon het e.e.a. over de tempel te vertellen en over de mensen die er kwamen. Ook het afkickprogramma kwam ruim aan bod. Iedereen zat ademloos te luisteren. Het was net als vroeger, luisteren naar een spannend verhaal op de lagere school.  Zoals ik al schreef, mensen van heel de wereld komen daar. In de afgelopen 10 jaar zijn er 400 Australiers geweest. Ruim 70% van hen zijn van hun verslaving af.Men wil je alleen helpen als je het echt zelf wil. Je zult je moeten houden aan de regels van het klooster. Wil je dit niet, dan brengt men je onder begeleiding terug naar het vliegveld.Ben je ouder dan 45, neemt men je in principe niet meer op. Normaal gesproken ben je dan al zo lang verslaafd, dat de wil er niet meer is om af te kicken. Je zult snel weer teugvallen in je oude patroon als je weer buiten staat.

Hoe gaat dit alles in zijn werk

De eerste vijf dagen van het verblijf in het klooster neemt men elke morgen, een aantal uren na het ontbijt (het enige eten van de hele dag) een kruidendrank.Daarna moet men heel veel water drinken. Na verloop van tijd gaan de giftige stoffen in het lichaam reageren op de kruiden. Het gevolg is dat men verschrikkelijk gaat overgeven.Toch moet men door blijven drinken en dit herhaalt zich dus enkele malen. Ik zag sommige echt meters ver weg spugen, zo heftig reageert het lichaam hierop.Dit alles met iedereen erom heen en onder begeleiding van muziek.

Het gekke is echter dat het enige eten van de dag, dat ze net daarvoor hebben gehad, niet meekomt. Daarnaast krijgt men de eerste vijf dagen ook eenmaal per dag een stoombad van kruiden.In de avonduren moet men nog 2 kruidentabletten innemen.Deze vijf dagen brengt men in strikte afzondering door, zodat niemand erbij kan om drugs te smokkelen.Na deze periode mag men 2 a 3 dagen bijkomen in een soort herstelruimte, de kruidenbaden moet men wel blijven nemen. Daarna kan men naar huis. Men wil wel dat je thuis begeleiding krijgt van een vertrouwenspersoon om je bij te staan in moeilijke perioden.
Er hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan: 550 US Dollar. Maar ja wat doet een shotje tegenwoordig?

Er is nog meer te zien

Toch is het klooster niet alleen bekend om het afkickcentrum. Veel mensen blijven na het afkicken in dit klooster en worden voor een tijdje monnik. Er lopen diverse buitenlanders rond. Er was een Zwitser die al een tijdje in het klooster zat en die gaf ons een rondleiding. Hij vertelde dat het leven in het klooster zwaar was en hij ws al vele kilo's afgevallen.Men maakt zelf grote Boeddhabeelden en wel van gesmolten lavasteen. Dit is een heel moeilijk proces. Lavasteen smelt alleen bij hele hoge temperaturen. Zij hebben daar iets op gevonden, met als resultaat vele prachtige zwarte Boeddhabeelden, waarvan velen nog in aanbouw.

Ook bouwt men zelf de tempel verder. Overal zie je bouwactiviteiten, erg indrukwekkend, vooral als je weet dat ze dit allemaal zelf doen.Het klooster kwam een aantal jaren geleden in het nieuws, maar dan voor iets heel anders. De toenmalige abt kwam met het idee om de bergstammen naar het klooster en de naaste omgeving te halen. Weg van de opiumvelden. Ze konden daar op het land gaan werken en normale zaken verbouwen.Vele mensen reageerden hierop. Je ziet nu ook vele bergbewoners in en rond het klooster hangen. Het was destijds een hele rel. De regering en zelfs de koning waren niet blij met dit idee. Na verloop van tijd is men hiermee gestopt.

Als je in de buurt bent, of op weg naar Lop Buri, ga eens een kijkje nemen, bezoekers zijn welkom.

Terug geplaatst Bron: http://leden.clubs.nl/chiefoff 2008

Update: zondag 24 april 2011 @ 11:30 # 1

Wat Tham Krabok วัดถ้ำกระบอก,Phra Gordon, ook bekend als Gordon Baltimore van Harlem of de "Black Monk",is overleden op 20 april in het ziekenhuis.Na een rouwperiode van 3 dagen chanting hebben de monniken het lichaam gecremeerd op zaterdag 30 april 2011 om 13.30 uur Thaise tijd. Het stoffelijk overschot zal bijgezet worden in de “cave” in de Wat Thamkrabok.

Op 30 augustus 1940 werd GORDON HOPEWELL BALTIMORE geboren in Virginia (USA). Nadat hij een zeer zware en moeilijke jeugd heeft moeten doorstaan in New York en the Bronx besloot hij op zijn 16 jaar het leger in te trekken.

Eén ding had de zwarte monnik steeds, hij geloofde erg in God en dat die hem wel zou steunen en begeleiden op zijn pad.In 1969 verbleef hij ten dienste van het Amerikaanse leger in Saigon in Vietnam waarbij hij als cameraman heeft gefungeerd voor het leger. Nadat hij het zeer moeilijk had, met de zware oorlogstoestanden, besloot hij te vertrekken en is hij terecht gekomen in Malaysia in het Pilvah Pinano Hotel en Penang.

Op 19 januari 1975 heeft hij het Amerikaanse certificate gekregen van het Amerikaanse leger uit handen van Capt. ChesterD.Young Awarded as “a testimonial of honest and faithful service”.Zijn zoektocht bleef verder duren en hij trok verder op zoek naar zijn pad, tot hij in Thailand kwam en een bus nam die verkeerd reed en panne kreeg. Hij kwam aan in de buurt van klooster Wat Thamkrabok waarbij een monnik hem aansprak en hem zegde dat hij zijn weg moest volgen en hij een waardig bestaan zou krijgen. Hij twijfelde niet en volgde gewoon dit pad.

Deze monnik was in de jaren ’70 de monnik van Wat Thamkrabok die Gordon verder begeleid heeft doorheen zijn leven en zo is hij in dit klooster terechtgekomen en heeft hij nooit meer Thailand verlaten

Het zit in mijn geheugen gebakken het Veronica-team gaat op zoek naar oude en vreemde gewoontes en bezochten voor de serie Veronica goes Asia (1993) ook de "kots"tempel. Ik zat op het puntje van mijn stoel naar de uitzending te kijken. Nog niet lang geleden heb ik de serie van VHS video overzet op een DVD , met dank aan Rene.

Phra Gordon R.I.P
khunrob
Admin

Aantal berichten : 2057
Registratiedatum : 24-07-13
Leeftijd : 62

http://khunrob.blogspot.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

Permissies van dit forum: