Thailandgek Twitter
Wie is er online?
Er zijn in totaal 9 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 9 gasten :: 1 bot

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 66. Dit aantal is bereikt op vr 5 mei 2017 - 21:11.
Goedkope hotels: betalen met iDEAL is mogelijk

Trefwoorden

Auteursrechten

Creative Commons-Licentie

© 2017 Thailandgek.com

Rechten voorbehouden

Stemgember zelf maken....

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Stemgember zelf maken....

Bericht van Prajak (Erik Kuijpers) op wo 1 jan 2014 - 11:23

Omdat het hier in Nongkhai niet te koop is, zelfs niet de Khing Dong die er op zou moeten lijken, ben ik maar aan de slag gegaan. Want ik vind me zelf best wel een handig baasje en google helpt wat mee.... http://www.indonesisch-culinair.nl/ingredient/465-stemgember.html

Kai kocht jonge gemberknol en die maak je eerst schoon met een fijn mesje of een schrapertje. Dan weeg ik de knollen en snij ze in blokjes; niet te klein want het kookt wat in.

Kookproces 1; onder water en 10 minuten koken.
Kookproces 2; afgieten, vers water en weer 10 minuten koken.

Dan afgieten en uitlekken en suiker afwegen. Bij 500 gram gewicht voor het koken hoort 400 gram suiker en 750 gram water

Dat mengen en aan de kook brengen tot het water bijna op is. Afgieten, uitlekken en in een glazen potje in de koelkast bewaren.

De bevindingen.

Kleur en reuk zijn prima.

De blokjes zijn wat hard van binnen, dus te groot en/of te kort gekookt. Dat los ik volgende keer op, kleinere blokjes en een paar minuten langer koken. Hoe klein ? Ik denk aan de maat van spekdobbelsteentjes.

De smaak is wat te scherp; dat gaat er mogelijk af als ik langer kook en de blokjes ook van binnen gaarder worden.

En er mag wat meer suiker bij.

Maar het is te doen.

Aantal berichten : 465
Registratiedatum : 28-07-13

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: