Thailandgek Twitter
Wie is er online?
Er zijn in totaal 4 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 4 gasten :: 1 bot

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 66. Dit aantal is bereikt op vr 5 mei 2017 - 21:11.
Hotels bij Agoda!

Hotels bij Agoda!
Direct Bevestigd.
Boek Pattaya Hotels
bij Agoda!

Auteursrechten

Creative Commons-Licentie

© 2017 Thailandgek.com

Rechten voorbehouden

Fietstocht door Noord Thailand

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Fietstocht door Noord Thailand

Bericht van pyt op do 28 aug 2014 - 8:31

Fietstocht door Noord Thailand.

Een verslag van een fietstocht welke wij, mijn vrouw en ik, begin augustus gemaakt hebben in het Noorden van Thailand. Het plan was om de zgn. Golden Triangle Loop te fietsen en dan ongeveer een 100 km per dag af te leggen, afhankelijk van de overnachtingsmogelijkheden.  De beide fietsen weer in orde gebracht om een nieuwe trip te maken zodat de kans op mankementen het kleinst is.  Bagage in de tassen gepakt en op de #fietsen gemonteerd, bidons gevuld en klaar voor vertrek.

De eerste dag zijn wij van ons huis nabij Hang Dong vertrokken richting Mae Rim om daar via de doorgaande weg naar Chiang Dao te fietsen. Na een km of 40 een mooie plaats waar ze volgens de borden verse koffie verkopen. Het zag er leuk  uit en aangezien wij best wel zin in een bakje hadden, daar koffie gedronken.

Alles was daar keurig alleen was het jammer dat de dames geen idee hadden wat koffie hoort te zijn. Bij de eerste slok kromp je maag ineen omdat ze wel erg veel koffie hadden gebruikt. Zulk soort dingen kom je wel vaker tegen in Thailand en persoonlijk vind ik dat jammer want als ze nu minder koffie hadden gebruikt was de klant tevredener geweest en konden zij meer kopjes verkopen van de zelfde hoeveelheid koffie.

Aangekomen in Chiang Dao gezocht om een guesthouse in het dorp welke  ik op internet had gezien. Guesthouse gevonden maar dicht of het tijdelijk gesloten is of permanent weet ik niet. Niet ver daar vandaan was het oude Chiangdao Inn hotel waar ze binnen plaats hadden voor de fietsen en een kamer, die na controle, niet tegen viel. Hij was gerenoveerd, schoon en alles werkte. De bonus was dat de bedden comfortabel waren

De volgende dag op weg naar Fang en de mensen die daar wel eens geweest zijn weten dat je dan toch een serieuze lange klim moet maken om daar te komen. Tijdens de beklimming begon het zachtjes te regenen wat dusdanig was dat wij toch maar even de regen capejes hebben aangetrokken.Gelukkig was het aan de andere kant van de berg waar wij naar beneden gaan redelijk droog zodat dat een stuk makkelijker afdalen was.Het voordeel van in de bergen rijden is dat de wegen over het algemeen rustiger met verkeer zin en dat je door een fantastisch landschap rijdt.

Zodra je over de bergkam heen bent zie je veel kwekerijen waarvan een groot gedeelte sinaasappels (tangarines) kweekt. Toen wij er langs fietsten was de oogst van dragon fruit volop bezig wat je kon zien aan de vele stalletjes langs de wegkant waar men die te koop aan bood. Ook veel groentekwekerijen gezien in dat gebied en ook die producten werden, in mindere mate, langs de weg te koop aangeboden.Intussen gaven onze magen aan dat ze wel weer wat gevuld wilden worden en met nog een kilometer of 15 te fietsen naar Fang eerst een lunch genuttigd in een kao man kai restaurantje.

Op de derde dag  moesten er weer over serieuze bulten worden gefietst om in Mae Chan te komen.
Vanuit Fang eerst naar Tha Ton gefietst en daar de brug over verder richting het checkpoint bij Ban Lorca. Een kilometer of 10 na de rivier is een groot benzinestation met een koffieshop erbij waar ze in tegenstelling tot Nederland alleen koffie en aanverwanten verkopen. Voor ons tijd om een bakje te doen omdat een paar honderd meter verder de weg voor lange tijd omhoog gaat  en eer wij dan boven zijn is de  zin in koffie minder.

Na enige tijd de nodige energie te hebben verbruikt boven gekomen en een foto gemaakt van het volgend dorp waar wij tijdens onze afdaling doorheen zouden rijden.Dit dorp is bij Khun Rob en Kees wel bekend en zelf zijn wij hier ook wel eerder geweest om dit te bezichtigen.  Wat ons nu opviel was dat alle aankondigingen lans de wegkant weg waren en dat het bezoekerscentrum gesloten was. Verder niet te weten gekomen of dit tijdelijk is of niet.  Als het dicht zou zijn is wel jammer want het was best interessant en leuk om te bezoeken.

Bij het Checkpoint aangekomen zijn wij rechtdoor gegaan richting Mae Chan. En dat was een fantastische afdaling door een erg mooi gebied. Heb dit rondje ook wel eens in December gefietst en dan is het minder mooi dan nu in de regentijd.

Tijdens deze lange afdaling kwamen wij langs een bergdorpje waar een kerkje te ia met een valse voorgevel. De voorgevel is best imposant  maar gezien het achter liggende gebouw is de gevel o de groei neer gezet. Na een lange en zware rit 's middag aangekomen bij het Suan Siri resort waar wij een mooi huisje konden huren waar tevens onze fietsen veilig konden staan.

Wij hadden afgesproken om de dag hierna een zeer kort ritje te maken naar Mae Sai en daar een extra dagje te blijven. Na eerst lekker geluncht te hebben in Mae Sai zijn wij op zoek gegaan naar het hotel waar ze, volgens internet een binnenplaats hebben voor fietsen en motoren. Hotel was vrij snel gevonden aan de doorgaande weg en het leuke van dit Navy Home Hotel is dat het er aan de voorkant wat uitziet als een schip en binnen eigenlijk alleen maar voorzien is van decoratie welke te maken heeft met scheepvaart en marine terwijl de dichtstbijzijnde zee een kilometer of 700 hier vandaan is.

's Avond de eigenaar getroffen en het blijkt dat dit een gepensioneerde marine officier is. Het hotel is ons prima bevallen een ruime nette kamer met goede bedden.

Tijdens een wandeling in Mae Sai liepen wij langs een noedel fabriekje waar de lange slierten verse noedels in de zon hingen te drogen.  Als iemand nog eens in Mae Sai komt en tijd over heeft kunnen wij een een een stevige wandeling naar de tempel op de top van de heuvel aan de rivier aan bevelen. Vandaar een erg mooi uitzicht over Tachilek in Myanmar.

Na twee rustige dagen weer rustig aan begonnen voor onze volgende etappe die ons naar Chiang Khong moest brengen.  Vandaag zouden wij de Mekong weer zien en deze een hele tijd volgen. Na een venijnig klimmetje was daar dan eindelijk de de Mekong in beeld.  

Zelf vinden wij het altijd mooi om langs de Mekong te fietsen en hebben inmiddels menig kilometertje langs deze rivier in Thailand en Laos afgelegd.Wij kunnen het ook niet laten om in Sop Ruak een foto te maken langs de rivier van het drie landen punt waar onze fietsen op staan.

Voor de duidelijkheid ze staan wel met het voorwiel naar het Noorden terwijl wij naar Het Zuiden fietsen.  Links is Myanmar en rechts is Laos en zelf staan wij in Thailand. Dit maal maar niet dat steile klimmetje naar boven gefietst waar ook zo'n bord staat. Dit was makkelijker.

Via Chiang Saen waar het meestal leuk is om even bij de haven te zien hoe men daar de schepen laadt en lost. Alles handmatig en over een loopplankje en vaak ook nog lopend op flip flops. Het is zwaar werk wat deze mensen doen en dan maakt de zon en hoge temperatuur het nog ietsje moeilijker dan dat het al is. Chiang Saen is een leuke plaats om eens te verkennen als je in  de buurt bent. De koffie en het gebak smaakte er goed en uit ervaring weet ik dat er voldoende eet mogelijkheden zijn om de inwendige mens van wat lekkers te voorzien.

Na Chiang Saen zijn er twee wegen om in Chiang Khong te komen. Een door de bergen en een langs de rivier. Wij hebben gekozen voor de langere en vlakkere route langs de rivier. Wij hebben hier in December ook met een groepje gefietst en daarbij een paar jongen via de bergweg en de anderen via de rivier om uit te zoeken wat de beste weg was qua asfalt. Langs de rivier was erg slecht en ook door de weg door bergen was zeer slecht met vele gaten en meer (vracht)verkeer dan langs de rivier. Ze zijn nu bezig om de weg vanaf Chiang Saen tot de T splitsing te verbreden en opnieuw te asfalteren en hebben al een redelijk stuk gedaan. Op de fiets gaat het niet zo snel en zijn  de gaten wel te omzeilen maar met de auto is dit geen aanrader.

Een paar kilometer voor Chiang Khong komen de eerder genoemde wegen weer samen en zit er een klimmetje van een dikke kilometer in de weg die erg steil is en waar meer gaten in de weg zitten dan dat er  asfalt op ligt. Wel fietsend boven gekomen maar het viel niet mee doordat je om de gaten moet manoeuvreren en dat je snelheid erg omlaag brengt die je juist nodig hebt om te blijven fietsen. Daarna een golvende weg naar Chiang Khong, ons eindpunt voor vandaag.

Vanuit Chiang Khong naar Thoeng gefietst waar ze onderweg een lang stuk de weg eruit hadden om die te verbreden maar dit was voor ons off road rijden. Eenmaal aangekomen in Thoeng daar in een klein resortje overnacht wat niet veel voorstelde maar het beste was wat wij die dag tegen zijn gekomen. Dus als iemand nog een betaalbaar en redelijk hotel of guesthouse in Thoeng, provincie Chiang Rai weet  houden wij ons aanbevolen.

Van Thoeng een nagenoeg vlakke rit naar Phayao een stadje waar wij regelmatig komen en altijd weer leuk vinden. Als je 's Avonds dan langs het meer over de boulevard loopt en daar wat gaat eten of drinken vraag ik mij af waar dat meer mogelijk is in Thailand zonder naar zee te hoeven gaan.Ook in het centrum 's avonds een lange straat met alleen maar eetstalletjes waar je kan gaan zitten en heerlijk kunt genieten van het lekkers wat de Thaise keuken te bieden heeft.

Vanaf Phayao is het een 175 kilometer naar huis en dat is te lang om in 1 dag te doen en daarom  maar een overnachting in Mae Ka Chan. Vanuit Phayao eerst weer een paar kilometer terug om rechts af te slaan richting Chiang Mai. De berg is prima te fietsen niet zo heel steil en bij helder weer boven een mooi uitzicht over het meer en de stad Phayao. Jammer genoeg was het bewolkt toen wij er waren wat voor het fietsen wel lekker is maar voor het uitzicht stukken minder.

Vanaf de top krijg je een heerlijke afdaling van kilometers lang waarbij je lekker met een gangetje van een 30 – 35 kilometer naar beneden zoeft. In Wiang Nua maar een lunch gekocht omdat er dan een kortere maar wel steilere klim wacht wat de laatste voor vandaag zal zijn. Bijna boven gekomen op de tweede klim begon het te regenen en wij hadden het geluk dat wij onder een boon konden schuilen totdat de bui voorbij was. Hierna rustig naar beneden en naar het hotel in Mae Ka Chan.  

Vanuit dit dorp aan de laatste 100 kilometer naar huis begonnen en na drie kilometer  de eerste lekke band en naar later bleek ook de enige op deze hele trip van bijna 800 kilometer. Wij rijden nu op de 118 en dat is de doorgaande weg tussen Chiang Mai en Chiang Rai. Hij is te fietsen maar er zijn prettiger wegen. Wij waren dan ook blij dat wij in Doi Saket waren om vandaar via Bosang naar Hangdong te fietsen waar ons huis woont.

Aantal berichten : 40
Registratiedatum : 28-07-13
Leeftijd : 62

Terug naar boven Go down

Re: Fietstocht door Noord Thailand

Bericht van Else Geraats op do 28 aug 2014 - 10:09

Een geweldig leuk foto verslag, ik dacht zo'n tocht is voor echte mannen, blijkt dat je vrouw ook mee ging, mijn petje af voor beide. Toevallig werd ik vandaag vroeg wakker door het piepen van de buurjongen die heeft Shimano Alfine schijfremmen op zijn woon-werkfiets, blijkbaar staan die dingen nog in de kinderschoenen. Ik heb het vermoeden dat Kees zijn trouwe Honda na het lezen van dit verslag van de hand doet, en een volgende keer mee gaat fietsen. :P

Aantal berichten : 457

http://feeds.feedburner.com/NewThai

Terug naar boven Go down

Bericht van Prajak (Erik Kuijpers) op do 28 aug 2014 - 11:43

Mooie tocht. Ik deed dat vroeger in Frankrijk, Thailand was toen te ver weg. Tja, en nu kan ik dat niet meer, de spieren willen niet meer zo..... Fijne reis gehad jullie ! Dat zie ik aan verslag en foto's.

Aantal berichten : 465

Terug naar boven Go down

Bericht van printen op do 28 aug 2014 - 11:50

Leuk verslag. En ik herkende veel, want ik deed ook vaak een groot gedeelte van die route. Maar dan met mijn trouwe Honda.......... :P
printen

Aantal berichten : 1200
Leeftijd : 72

http://bahndong.blogspot.nl/

Terug naar boven Go down

Bericht van khunrob op do 28 aug 2014 - 22:24

Bedankt voor het plaatsen van het verslag dat wellicht andere Thailand reizigers op een idee brengt.

"Reis met een glimlach, deel u ervaring"

Boek nu via  de Thailand Gek Club de mooiste hotels in Thailand met hoge kortingen. In samenwerking met Agoda bieden wij U de goedkoopste hotels van Thailand aan.

khunrob
Admin

Aantal berichten : 1812
Registratiedatum : 24-07-13
Leeftijd : 61

http://khunrob.blogspot.nl

Terug naar boven Go down

Bericht van s-park op vr 29 aug 2014 - 7:30

Mooi verslag van een mooie trip. Heb het met veel plezier -en herkenning- gelezen.
s-park

Aantal berichten : 421

Terug naar boven Go down

Bericht van ReneThai op vr 29 aug 2014 - 11:59

Ik heb ervan genoten. En ook voor mij herkenbare plaatsen omdat ik met Kees een paar rondreizen in het noorden heb gemaakt. Ban Lorcha zal ik nooit vergeten, en ook Mae Salong Santikiri niet.
ReneThai

Aantal berichten : 731
Leeftijd : 67

Terug naar boven Go down

Bericht van Jacques van Teylingen op vr 29 aug 2014 - 23:36

Ik ben niet zo'n schrijver, maar meer een stille lezer, ik vond het fijn dit fietsverslag in de Thailand Gek Club te lezen!
Jacques van Teylingen

Aantal berichten : 114
Registratiedatum : 30-07-13
Leeftijd : 44

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: