Thailandgek Twitter
Wie is er online?
Er zijn in totaal 4 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 3 gasten :: 2 bots

khunrob

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 84. Dit aantal is bereikt op vr 30 maa 2018 - 22:48.
Hotels bij Agoda!

Hotels bij Agoda!
Direct Bevestigd.
Boek Pattaya Hotels
bij Agoda!

Auteursrechten

Creative Commons-Licentie

© 2018 Thailandgek.com

Rechten voorbehouden


Chinezen in Chiang Rai

Ga naar beneden

Chinezen in Chiang Rai

Bericht van Khun Peter op wo 1 okt 2014 - 12:44

#Chiangrai is van oudsher een handelsplaats, een goederenoverslag. De stad en zelfs de provincie heeft niet echt een Thais karakter. Er zijn veel etnisch verschillende groepen die zich hier vestigden als handelaren. Het begon met handelsposten en deze groeiden uit tot gemeenschappen. Ik heb het hier even niet over de vele etnische minderheden die als bergstammen worden aangeduid, maar over de stedelijke omgeving. De Shan uit Burma, de Haw Chinezen uit het noorden, de Indiers en de Chinezen uit het zuiden zijn de grootste 'minderheden'. De laatste groep bevat ook enkele zeer vermogende families, die Hanoi ontvluchtten toen Ho Chi Minh aan de macht kwam. Textiel en meubels is nog steeds een Indische aangelegenheid, maar het overgrote deel van de rest van de handel is Chinees.

De belangen van de twee verschillende Chinese groepen sloten naadloos op elkaar aan en Chiang Rai was de draaischijf. Men was cultureel verwant en er waren geen taalproblemen. De Shan hebben na hun opstand tijdens de inlijving van dit gebied door Siam hun invloed verloren. Hun gemeenschap werd indertijd onder dwang de stad uitgewerkt (door de groei van de stad ligt hun kolonie inmiddels niet ver meer van het centrum). Deze drang werd uitgeoefend door de meest befaamde zendeling, die hier ooit werkzaam is geweest, Dr. Briggs, een Canadese Presbyteriaan, die door Koning Rama V hier als een soort stadhouder werd geplaatst omdat de lokale adel niet meer te vertrouwen viel. Nou, dat hebben ze geweten: onder toezichtvan een Deense politieman werden de touwtjes aangetrokken. Dr. Briggs bouwde niet alleen het eerste Christelijke ziekenhuis, de eerste Christelijke school en de eerste Christelijke kerk, nee, hij maakte ook het straten plan (gebruikte hierbij de stenen van de stadsmuur als kasteien), bouwde een groot gouvernementsgebouw en een gevangenis. We spreken grofweg over de jaren 1895 tot 1910.

Toen de fascisten aan de macht kwamen namen de nazaten van politieman Thorwaldsen overigens de naam Torangkhoon aan . Vanuit het noorden kwamen de karavanen muilezels en olifanten hun last afladen in Ban Du, later bij een plek die op het huidige regionale ziekenhuis terrein lag. Vandaar uit droegen andere muilezels en olifanten de goederen verder naar het zuiden. Vooral aan ruwe opium werden enorme winsten behaald, ook in de tijd dat productie en verwerking nog legaal waren. De reis Chiang Rai Bangkok duurde ruim drie weken. Het is dan ook niet verbazingwekkend, dat in Chiang Rai het tweede vliegveld van Thailand aangelegd werd. De jongere broer van de toenmalige gouverneur kwam terug van studies in Parijs en wist z'n broer en diens bevriende zakenmensen te overtuigen.

In 1918, een jaar voor Chiang Mai, had Chiang Rai z'n vliegveld. Bedenk dat de Parijse student de enige was die ooit zo'n apparaat gezien had. De toenmalige handelselite van Chiang Rai kocht tezamen een vliegtuig, terwijl ze er slechts foto's van gezien hadden. Zat er toen al geld in Chiang Rai? Jazeker dus! Is daar ondertussen nog wat bijgekomen? Ach mevrouw, u zou eens moeten weten! De Chinezen of beter Sino-Thai voeren nu de boventoon. De autohandel is zover ik weet in handen van Sino-Thai, althans Nissan, Toyota, Mitsubishi, Isuzu en Ford. Wie Honda heeft is me onbekend. De motoren Honda zijn van Dr. K. dus, die van z'n vader eerst moest afstuderen als gynaecoloog.

Ik vroeg hem ooit of hij er al een miljoen verkocht had. Hij wendde zich tot z'n secretaresse en die gaf aan dat het tweede miljoen al ruim gepasseerd was. Ook de handel in bouwmaterialen is in Sino-Thaise handen. Alleen, zover ik weet, is de lucratieve handel in Chiang Khong, die Laos (illegaal) belevert van een Tai-Lue. De rijstmolens waren en zijn uiteraard ook een Sino-Thaise aangelegenheid. Vanuit Chiang Rai wordt veel rijst naar China geëxporteerd. Vooralsnog via wegtransport naar de haven bij Kapitein DRE en dan per schip naar China en overland dan weer naar z'n eindbestemming. Officieel wordt in November de door de Asian Development Bank gefinancierde weg van Chiang Khong naar Kunming geopend (alhoewel men nu al over uitstel spreekt). Die weg zal ons dichter bij China brengen. Van Chiang Rai naar Kunming is net zo ver als naar Bangkok. De haven van Chiang Saen ligt er nu stilletjes bij.

Het waterpeil van de Mekong is zo laag, dat een schip drie weken nodig heeft om al worstelend China te bereiken. Bij hoge waterstand is dat twee dagen en varen de schepen af en aan. Appels uit China, ja zelfs Hollandse bintjes uit China. Terug gaan autobanden en dozen met onduidelijke inhoud. De Chinese investeringen in dit gebied nemen toe en de 'universiteiten' intensiveren hun Chinese taal programma's.

Mocht u kleinkinderen hebben, waarvan u verwacht dat ze zich mogelijk ooit in Chiang Rai willen vestigen, druk hen dan vooral op het hart om Chinees te leren.

_________________
ความอิจฉาริษยา คือ การดูถูกตัวเอง Wie jaloers is op een ander, verlaagt zichzelf
avatar
Khun Peter

Aantal berichten : 355
Registratiedatum : 25-08-14

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum