Thailandgek Twitter
Wie is er online?
Er zijn in totaal 6 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 6 gasten :: 1 bot

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 66. Dit aantal is bereikt op vr 5 mei 2017 - 21:11.
Hotels bij Agoda!

Hotels bij Agoda!
Direct Bevestigd.
Boek Pattaya Hotels
bij Agoda!

Auteursrechten

Creative Commons-Licentie

© 2017 Thailandgek.com

Rechten voorbehouden

Op naar Nong Khai

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Op naar Nong Khai

Bericht van pyt op vr 17 okt 2014 - 9:14

Begin dit jaar zijn wij naar Nong khai gefietst om daar de Friendship brug over te fietsen naar Laos. Het oorspronkelijke plan was om via de Thaise kant zoveel mogelijk langs de Mekong te fietsen naar Mukdahan om daar de grens met Laos over te steken en dan door te rijden naar de oostkust van Vietnam, die te volgen en vanaf Hanoi weer naar huis te vliegen.

Probleem was Vietnam, wat bij binnenkomst over land geen visum on arrival verstrekt, wat via aankomst op een vliegveld wel mogelijk is. De keus was of naar Bangkok te gaan voor een visum of in Vientiane naar het Vietnamese consulaat te gaan. Gekozen voor de tweede optie met als gevolg dat wij vanaf Vientiane de Mekong aan de ander kant volgden dan wij oorspronkelijk van plan waren.

Omdat dit een Thailand gerelateerd forum is hou ik mij bij het gedeelte wat wij in Thailand hebben gefietst.

Vertrokken vanaf ons huis in Hangdong  kiezen wij er meestal voor om een rustiger weg naar het zuiden te nemen voor wij af kunnen slaan naar het oosten.  Nu ook weer via Lamphun, Li en Thoen op weg naar Uttaradit.
De meeste mensen gaan via de 11 naar het zuiden maar dit is een route die aan te raden is als je wat meer tijd hebt, hij is langer en via het gebergte bij Li en Thoen is ook niet snel te rijden.

Dit is een meer wat in de bergen is tussen Li en Thoen en wordt waarschijnlijk als reservoir gebruikt zoals daar wel meerder in de buurt zijn.  Je slingert lekker door de bergen heen soms zwetend omhoog te trappen om daarna weer heerlijk naar beneden te rijden zonder te trappen en te genieten van de natuur om je heen.
Als je de de bergen over gestoken bent zie je dat de bebouwing weer toe neemt en kom je weer in de bewoonde wereld met alles wat daarbij hoort.

Het land is hier vlakker en er wordt meer landbouw bedreven. Onderweg verschillende open schuurtjes gezien waar ze sjalotjes hebben hangen om te drogen. Een controlepost op de weg zoals je die hier wel vaker tegenkomt maar geen agent te zien, heeft waarschijnlijk andere bezigheden binnen bij de waaier of airco.

Dit is de weg bij Thoen richting Sukothai en Sawankhalok, onze volgende bestemming. Een erg mooie rustige weg door de bergen. Heb deze weg inmiddels verschillende malen gefietst en hij verveelt nog steeds niet, zoals bij sommige lange vlakke wegen wel voorkomt omdat het dan te lang eentonig is. Verder een boel rijstvelden langs de weg en verder naar Sawankhalok ook meer Casave welke net geoogst werd.

Je komt langs enkele plaatsen waar ze de Casave drogen voordat ze het verder gaan verweken.
Het zijn grote betonvelden waar men met machines de gehakte stengel delen uitspreidt om ze door de zon te laten drogen.

In Sawankhalok een hotel gezocht en vandaar uit de volgende dag op weg naar Uttaradit. Dit was een ritje grotendeels met rijstvelden aan beide zijden van de wegen afgewisseld met een klein dorpje. Uttaradit is een grotere stad waar wij een voortreffelijk hotel, Seeharaj, wisten en waar wij ook nu weer verbleven. Verder vonden wij dat de stad niet veel heeft te bieden op de gebruikelijke eetstalletjes 's avonds  op de stoepen na.  

Vanuit Uttaradit een kilometer of 20 over de 11 gefietst om dan eindelijk de afslag naar Chat Trakan, richting oosten op te kunnen gaan. Zoals op de foto is te zien is dit een heerlijke weg om te fietsen. De natuur was hier veel meer dor dan de dagen hiervoor en je kon zien dat er ook hele berghellingen waren afgebrand wat wij jammer vinden. De weg was lekker golvend en na onze noedelsoep lunch kwam er nog een lekkere klim op onze weg. Het was een steile, 10% en ik kon er een leuk wedstrijdje van maken met een grote vrachtwagen waar ik een stukje voor fietste en die mij maar niet voorbij kwam. Wij gingen beide erg langzaam hoor. Boven gekomen werd er nog even geclaxonneerd en mocht ik op de rustplaats wachten op mijn vrouw die in haar eigen tempo naar boven komt.

In Chat Trakan overnacht en de volgende dag naar Dan Sai gegaan waarbij de heuvels langzaam vervangen werden door bergen en het weer klimmen was geblazen. Onderweg kwamen wij nog een pottenbakkerij tegen waar men waterpotten maakt, die je in dit gebied ook nog zeer veel zag bij de huizen.

Van Dan Chai naar Loei ging de eerste 15 kilometer langzaam heuvel op en heuvel af en er waren enkel bij die best pittig genoemd mogen worden. Na dit eerste stuk werd de weg golvend en als klap op de vuurpijl daarna een afdaling van een 25 kilometer naar Loei. Onderweg veel verkoop stalletjes gezien die, zoals vaak hier, nagenoeg allemaal hetzelfde proberen te verkopen waardoor de spoeling dun wordt. Onderweg veel Dragon Fruit kwekerijen gezien en ook diverse Palmolie plantages. Op de hogere gedeeltes waren verschillende tuincentra en kwekerijen waar men plantjes kweekte.

Van Loei door naar Chan Khan waar wij deze rit voor de eerste maal de Mekong zagen. Chan Khan is een toeristenplaatsje waar het vooral in de weekeinden erg druk kan zijn met Thaise toeristen.    
Men ziet daar een boel houten huizen.

Op deze foto ziet men hoe ze hier handmatig een schip lossen. De volgende dag onze eerste dag langs de Mekong fietsen deze reis op weg naar Sangkhom onze laatste overnachtingsplaats voor Nong Khai. Omdat wij stroomafwaarts gingen fietste het makkelijk daar de weg dan ietsje afloopt. Deze weg hebben wij wel eens met de auto gereden en het viel ons nu op dat er destijds een boel dingen aan ons voorbij gegaan zijn. Op de fiets ga je langzamer en dus kan je meer om je heen kijken. Kleine perceeltjes grond tussen de rivier en de weg die als tuintjes worden gebruikt en waar een hele variatie van verschillende producten op staan o.a. Katoen, Casave, Longan, Mango, Bananen, Tamarinde, Papaya, Sinaasappels, mais  en een enkel rubberplantage.

Tevens word er hier tabak geteeld waarvan men de bladeren ter plaatse droogt en versnijdt om het daarna op rekken in de zon verder te laten drogen en dat gewoon langs de kant van de weg. Wij kregen keurig uitleg toen wij stopten om een paar foto's te maken.

De volgende ochtend toen wij uit Changkhom vertrokken was het licht op de rivier geweldig en daarom wil ik jullie deze foto dan ook niet onthouden die wij daar in de ochtend hebben gemaakt.

De rit naar Nong khai ging weer langs de Mekong verder en verliep ook vandaag weer zonder problemen. Op 1 plaats waren ze met de weg aan het werk en dan is het even extra opletten. Voor je het in de gaten hebt  ben je in Nong khai en het hotel was snel gevonden, waren wij al eerder geweest. Nong khai City hotel, bewaakte parkeergarage onder het hotel voor de fietsen en lekkere bedden.  

Van huis ons huis tot Nong khai was 909 kilometer en wij hebben daar 11 dagen over gedaan.
Wij zijn een paar dagen in Nong khai gebleven omdat wij daar op vrijdag aan kwamen en maandag pas in Vientiane bij het Vietnamese consulaat terecht konden. Op weg naar een Duitse bakker, waar ze heerlijke appelpunten en goede koffie verkopen, zagen wij de motor van de post staan die aan zijn ronde moest beginnen.
Wij vinden Nong khai altijd een leuke plaats om een paar dagen te verblijven en vermaken ons dan ook prima.

Op zondag de oversteek over de brug gemaakt, die officieel verboden is voor fietsers, maar men staat dat oogluikend toe, en Thailand verlaten om in Laos de Mekong verder te volgen tot Takhek wat tegenover Nakhon Phanom in Thailand ligt. Vandaar naar het oosten gereden tot aan de zuid Chinese zee om daarna naar het noorden te gaan om op ons eindpunt Hanoi te komen.

Aantal berichten : 40
Registratiedatum : 28-07-13
Leeftijd : 62

Terug naar boven Go down

Re: Op naar Nong Khai

Bericht van Thaise Joop op vr 17 okt 2014 - 10:24

Buiten fietsen kan je ook een heerlijk te lezen foto/verslag maken, ik ben er even voor gaan zitten en heb genoten, bedankt dat je ons dit wilde delen.

Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 11-07-14

Terug naar boven Go down

Bericht van ekaneak op vr 17 okt 2014 - 13:25

Geweldig leuk verslag, ik heb genoten.
ekaneak

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 03-08-13
Leeftijd : 68

http://hemaoverwintert.blogspot.nl/

Terug naar boven Go down

Bericht van khunrob op vr 17 okt 2014 - 13:53

Bedankt voor het plaatsen van het leuke verslag. Grappig die foto van de Thaise post.

"Reis met een glimlach, deel u ervaring"

Boek nu via  de Thailand Gek Club de mooiste hotels in Thailand met hoge kortingen. In samenwerking met Agoda bieden wij U de goedkoopste hotels van Thailand aan.

khunrob
Admin

Aantal berichten : 1812
Registratiedatum : 24-07-13
Leeftijd : 61

http://khunrob.blogspot.nl

Terug naar boven Go down

Bericht van Sylvi@ op vr 17 okt 2014 - 13:57

Ik hem het verslag net op mijn telefoon bekeken en gelezen, ik krijg heimwee haha!
Sylvi@

Aantal berichten : 58
Registratiedatum : 07-08-13
Leeftijd : 38

Terug naar boven Go down

Bericht van Berthy op vr 17 okt 2014 - 14:22

Leuk (foto) verslag. Ik heb dezelfde reis gemaakt van Chiang Mai tot aan Nong Khai, maar dan wel met de auto. We deelden de rit naar Nong Khai in 2 dagen om voldoende van die mooie Mekong rivier te genieten. Berthy

http://www.sifaa.nl/chiang-khan.htm
Berthy

Aantal berichten : 1
Registratiedatum : 17-10-14

http://sifaa.nl

Terug naar boven Go down

Bericht van Hans in Thailand op vr 17 okt 2014 - 19:55

Ik heb genoten van het fiets verslag, het was alsof ik een stukje achterop mee reed. Berthy's link naar zijn website Sifaa (wat zou dat betekenen?) is ook leuk.

Aantal berichten : 39
Registratiedatum : 09-05-14

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: