Thailandgek Twitter
Wie is er online?
Er zijn in totaal 8 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 0 verborgen en 6 gasten

e.inen@goldcar.nl, lodewijk Kuis

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 84. Dit aantal is bereikt op vr 30 maa 2018 - 22:48.
Hotels bij Agoda!

Hotels bij Agoda!
Direct Bevestigd.
Boek Pattaya Hotels
bij Agoda!

Auteursrechten

Creative Commons-Licentie

© 2018 Thailandgek.com

Rechten voorbehouden

Hoe gul zijn wij in Thailand sinds de crisis?

Ga naar beneden

Hoe gul zijn wij in Thailand sinds de crisis?

Bericht van Thaise Joop op za 12 sep 2015 - 17:24

Thais geven in principe nooit een fooi. Het zijn de westerlingen die fooien geven. In de toeristencentra rekent men erop..Ik geef altijd fooi maar wel verschillend, in een restaurant heb je vaak een 'persoonlijke' tafel-bediening, als alles naar mijn zin is geef ik, buiten de fooi wat ik op het schoteltje leg, ook wat aan degene die mij de hele avond heeft bediend. Ook de parkeerwachter vergeet ik niet. Vaak werken ze maar voor 100 bath op een avond. Bij een tankstation houden ze er geen rekening mee want ze tanken altijd af op een rond bedrag van 100 bath, bv 1700 bath, ik zou daar 20 bath onder blijven zodat de klant zegt 'laat de rest maar zitten'. Fooi geven verschilt erg van land tot land (Frankrijk bv nog steeds ongebruikelijk) maar het valt me wel op dat toeristen die graag goedkoop met vakantie willen niet al te gul zijn met fooi, ook Nederlanders. Overigens vind ik fooi wel een fenomeen wat je moet 'verdienen', vriendelijkheid, service etc. Als ik het in een Nederlands restaurant niet naar mijn zin heb gehad geef ik niks en tanken moet ik hier zelf doen dus ook uit den boze om daar extra wat voor te geven.

Ik maak overigens wel onderscheid, na een massage van bijv. 1 uur geef ik meer fooi dan als ik een taxi rit maak van 1 uur. In Pattaya was er een soort prijzenoorlog bezig in de Soi Bakao. 1 uur masseren was bij diverse massagehuizen 100 Baht per uur. Ik hoorde in een massagehuis een masseuse klagen dat ze 10 Baht fooi had gekregen. Dat is het 'gevaar' van dat fooigeven, het wordt als vanzelf sprekend beschouwd!

Ik weet overigens dat in die massage business redelijk (veel) wordt verdient. Bedragen tussen de 20.000 en de 25.000 Baht zijn haalbaar incl. fooi! Het salaris is opgebouwd uit een percentage van de massage prijs aangevuld met fooi.

Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 11-07-14

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

Permissies van dit forum: