Thailandgek Twitter
Wie is er online?
Er zijn in totaal 4 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 4 gasten :: 2 bots

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 66. Dit aantal is bereikt op vr 5 mei 2017 - 21:11.
Hotels bij Agoda!

Hotels bij Agoda!
Direct Bevestigd.
Boek Pattaya Hotels
bij Agoda!

Auteursrechten

Creative Commons-Licentie

© 2017 Thailandgek.com

Rechten voorbehouden

Jungle tocht naar een Hmong bergvolk

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Jungle tocht naar een Hmong bergvolk

Bericht van khunrob op vr 26 jul 2013 - 1:10

We bezochten een Hmong bergvolk in de omgeving van Nan.  Door de Thai worden ze Maew (Miauw) genoemd. Ze geloven sterk in demonen en  vereren  de geesten van voorouders waar wij ooggetuige van waren.

Ik heb het 1 keer gedaan, lopen door de jungle samen met Wilma en een Thaise gids, uren lopen om naar de Mlabri te gaan. Kruipend door sloten ivm overhangende takken en als toetje een hele hoge heuvel oplopen, in hoorde mijn hart keihard BOEM BOEM BOEM. Achteraf denk je, wat apart en spannend, misschien voor getrainde mensen, maar niet voor een stads mens als ik. Maar goed.............ons eind doel was wel heel leuk, we gingen overnachten bij Hmong de buren van de Mlabri, en stuurde de gids weg, de Hmong zou ons de volgende dag brengen naar Nan, maar later hoorde we, dat we dan  Hmong nieuwjaar zouden missen in dit dorpje, we zijn langer gebleven met z'n 2en zonder contact op te nemen met het kantoor in Nan, daar telefoon daar niet werkte, maar we hadden het naar ons zin, met zijn tweeën helemaal met niets bij ons.

Bij de Hmong werden we uitgenodigd voor de nieuwjaars lunch. En zaten tussen alleen mannen.De Hmong met de lichtblauwe muts kwam ik enkele maanden geleden weer tegen in een ander naburig dorp. We hadden de keuze tussen dikke plakken spek of Hmong laab, rauw gehakt vlees met heel veel bloed. Wilma zie dat ze de dag voor ze het dorp in kwam last van haar maag had, dus nu niet at. Toen keken ze mij aan, wat zal die farang dan eten? Ik koos dan maar voor de laab (gehakt vlees) , tijdens het eten sijpelde het bloed uit mijn mond.Gatverdamme, nooit  had ik zo'n goor eten geproefd., maar onder toeziend oog, at ik braaf mijn bord leeg.

De plaatselijke sjaman knoopte een ieder gelukstouwtjes om, terwijl hij van alles tegen hun vertelde. Eerder op die dag zagen we deze man in een huis met een kap over z'n hoofd bezig met het vereren  van de geesten van voorouders .Wilma en ik hadden bijzondere krachten denk ik, daar wij ook touwtjes bij hun om moesten doen, we hadden prachtige zinnen met woorden als good luck to you, ze glimlachte er om,. maar verstonden er helemaal niets van en lachte terug. Hierna kon het echte nieuwjaars feest beginnen

Hmong nieuwjaar is, een kip z'n kop ging eraf er af, en toen heel hard in de rondte draaien, en dan los laten in de lucht, Wilma zat onder de bloedspetters, prachtig was dat en veel goed geluk voor haar volgens de Hmong . Best wel een "unieke" belevenis, waar je eigenlijk min of meer toevallig tegen aan loopt.  Dit was trouwens onze eerste keer dat we bij een bergstam sliepen, we kregen hierdoor de smaak te pakken!We waren 4 nachten in genoemd dorpje, we hadden geen eten, alleen wat we van hun kregen., Dus wat rijst  met een soort grassprietje erin, een gekookt ei, die Wilma zelf bij een eieren boer had gekocht. En in een ander dorpje kochten we wat Mamasoep voor de laatste dag.Dat ik bloederig vlees at, was echt geluk voor mij, de Hmong van dit dorp was heel erg "back to basic" , met eet vlees eten alleen met feesten. bam bam bam dreunde door het dorp, ze waren weer eten aan het maken, mannen hamerde uren lang op rijst, tot dat het een soort kauwgom werd.

Indiana Jones Wilma en ik lopen ploeterend door de klamme jungle

We passeren 9 slootjes , deze gelukkig met een bruggetje, de andere moeten we door het water lopen, ik liep op badslippers.

Ik had een Clubs.nl cap op, gekregen van Renethai ( ken ik hem al zo lang? )

Bijna kruipend moesten we door het water.

Bij de Hmong at ik braaf mijn bordje leeg, een bloederige laap, het sijpelde bijna uit mijn mondhoeken, gatver.

We hadden gelukkig een lekker bedje ( ahum )

Meer weten over de Mlabri ?

1.
Mlabri deel 1 | Thailand Gek Club
2.Mlabri deel 2 | Thailand Gek Club
3.Mlabri deel 3 | Thailand Gek Club
4.Spelletjes bij de Mlabri
5.Foto's: I Love Mlabri
khunrob
Admin

Aantal berichten : 1812
Registratiedatum : 24-07-13
Leeftijd : 61

http://khunrob.blogspot.nl

Terug naar boven Go down

Re: Jungle tocht naar een Hmong bergvolk

Bericht van clarik op wo 27 mei 2015 - 21:19

Als je meegaat op een Jungle Trek neem dan een linnen of katoenen slaapzakje en sloop mee. Je slaapt in de jungle op matjes of matrassen die niet zo heel vaak worden gewassen volgens ons, dus wij vonden dat erg prettig.

- Koop niet veel anti-muggen crème met deet in Nederland. In Thailand is dat ook te koop, en veel goedkoper.
- IJsklontjes met een gaatje in het midden zijn van water gemaakt dat geschikt is voor toeristen.
- Als je op zaterdag in Chang Mai bent, ga dan niet naar de Night Bazar, maar naar de zaterdagavondmarkt. Die is een stuk kleiner, maar veel gezelliger en ook veel gemoedelijker.
clarik

Aantal berichten : 33
Registratiedatum : 11-09-13
Leeftijd : 60

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: