Thailandgek Twitter
Wie is er online?
Er zijn in totaal 7 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 7 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 66. Dit aantal is bereikt op vr 5 mei 2017 - 21:11.
Hotels bij Agoda!

Hotels bij Agoda!
Direct Bevestigd.
Boek Pattaya Hotels
bij Agoda!

Auteursrechten

Creative Commons-Licentie

© 2018 Thailandgek.com

Rechten voorbehouden

Flashback: Kanchana van Thai Shop Rotterdam

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Flashback: Kanchana van Thai Shop Rotterdam

Bericht van Khun Peter op za 14 nov 2015 - 2:11

Weet je nog wel oudje...een Thaishop in Rotterdam van Kanchana februari 1991

Kanchana van Thai Shop Rotterdam: „In het begin was het heel moeilijk. Nu zijn we een groothandel geworden." FOTO ROB MERTENS

niesend zit ze achterin de winkel, kleumend bij de twee oliekacheltjes die een bij voorbaat verloren strijd tegen de ijzige kou leveren. De uitstalling van talloze tropische producten voorin de zaak zorgt voor een bijna komisch contrast: een stukje Thailand in wit besneeuwd Rotterdam.

Kanchana runt sinds vier en een half jaar jaar de Thai Shop aan de Bergselaan 259 d. Het is haar eerste echt koude winter in Nederland, en slecht voor de klandizie. „In Bangkok is het nu 25 graden," verklaart ze in gebrekkig Nederlands. Kanchana kwam in 1976 naar Nederland. „Daarvoor woonde ik in een stadje bij Bangkok, en werkte in een kantoor aan de haven. Ongeschoold werk, gewoon een beetje helpen." In Bangkok leerde ze haar man kennen, een Nederlander die op een tanker voer. „We zijn in Thailand getrouwd en ik ben met hem mee naar Nederland gegaan, waar we in Naaldwijk gingen wonen. In de jaren vóór de winkel was ik gewoon., hoe noemen jullie dat... huisvrouw."'

Het idee om een Thai Shop in Rotterdam te beginnen kwam van een Thaise vriendin van Kanchana. „Die had een Thai Shop in Amsterdam en vroeg of dat niet ook iets voor mij was. Ik wilde dat wel., In het begin was het heel moeilijk: je moet. een pand zoeken, een vergunning: aanvragen, een klantenkring opbouwen. Mijn man heeft me geholpen. Hij doet ook de administratie, aangezien ik zelf geen Nederlands kan schrijven.". De winkel aan de Bergselaan begon als filiaal van Thai Shop Amsterdam.

Nu staat Kanchana op eigen benen. „We zijn een groothandel geworden en leveren veel aan restaurants, zoals bij voorbeeld Thairestaurant Blue Mekong. We importeren zon vijf tot zeshonderd kilo groente en fruit per week." '' Het eerste jaar had Kanchana het moeilijk. „Maar langzaam aan ging het lopen, er begonnen zelfs: Nederlanders te komen,'hoewel mijn klantenkring nog steeds voor tachtig percent uit Thaise mensen bestaat. Ik verdien nu genoeg om een beetje lekker van te leven."  

Ze geeft een rondleiding door de zaak. Dé blikvanger van de in de koelkasten uitgestalde waren is een doosje met twee enorme insecten erin. Dood uiteraard, maar ze zien eruit alsof ze zo weg zullen ' kruipen. „Mengdah," noemt Kanchana ze. Helaas kent ze niet genoeg Nederlands om uit te leggen wat het nou'precies voor beesten zijn. „Leven in Thailand in bomen. Als je ze open maakt kun je het binnenste gebruiken voor sambal trassi." Ze opent het doosje en laat me aan een van de 'torren' ruiken. Een lekkere, kruidige geur. „Mengdah mag maar eén keer per jaar gevangen worden," verklaart ze plechtig. Een specialiteit dus. Ze wil per se niet met de beestjes op de foto: „Mensen vinden het enge torren, dan willen ze niet meer komen!"

Alsof er niets anders te koop is! Kijk maar naar de vele spannende stengels, bladen en vruchten, vruchten die bij navraag overigens vaak groenten blijken te zijn. Rozerode 'pruimpjes' blijken Thaise tomaten, de piepkleine donkergroene 'druiventrosjes' Thaise pepers. Wat ik voor een augurken aanzie, blijkt Thaise komkommer, de in plastic verpakte diepvriesaardappeltjes' zijn bolvormige Thaise salami-worstjes. Je raakt niet uitgekeken. Voor diegenen die gefascineerd raken door het exotische  aanbod en het zelf eens willen proberen verkoopt Kanchana eèn prachtig geïllustreerd kookboek vol Thaise recepten, uiteraard voorzien van Nederlandse tekst.

Kanchana is gelukkig met haar Thai Shop. „Ik blijf er mee door gaan.lk word er denk ik nooit rijk van, maar dat hoeft ook niet. Ik ga niet moeilijk doen, ik hou niet van drukte. Lekker makkelijk leven, zo denk ik."

Trefwoord(en) #Thaishop #Thai-Shop #Amsterdam #Rotterdam #Dick-Beckschebe

Aantal berichten : 353
Registratiedatum : 25-08-14

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: