Thailandgek Twitter
Wie is er online?
Er zijn in totaal 6 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 6 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 66. Dit aantal is bereikt op vr 5 mei 2017 - 21:11.
Hotels bij Agoda!

Hotels bij Agoda!
Direct Bevestigd.
Boek Pattaya Hotels
bij Agoda!

Auteursrechten

Creative Commons-Licentie

© 2018 Thailandgek.com

Rechten voorbehouden

Column "Koy" Thai Child Development Foundation

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Column "Koy" Thai Child Development Foundation

Bericht van Little Thai princess op vr 29 sep 2017 - 12:39

Ingrid van der Straaten (1958) woont en werkt sinds 2001 in Thailand als vrijwilligster voor de Thai Child Development Foundation. Samen met een goede vriendin (Roos Tieges) runt ze een klein guesthouse - Runs 'N Roses om de stichting financieel te ondersteunen.

In deze column kunt u lezen hoe het Koy - haar Thaise naam - in Thailand vergaat.

Monnik

Good morning Koy, how are you?" roept Luangpoh Jantapo mij toe. Zijn gezicht is een grote glimlach. Ik groet hem en ga bij hem zitten. Luangpoh is een monnik die elk jaar een periode op het terrein van de stichting en Runs 'N Roses verblijft. Hij doet veel voor de stichting en helpt met belangrijke Boeddhistische ceremoniële menten. Zoals de opening van ons terrein op 2 februari 2008. Een dag die begon met de monniken, zoals dat in Thailand gebruikelijk is. De monniken kwamen bedachtzaam aangelopen, een rij oranje mannen, mooi contrasterend met het groen van onze locatie.

Een mooi gezicht. Nadat ze op het podium hadden plaatsgenomen begonnen ze met een "chant" en iedereen deed mee. De vrijwilligers en de gasten van Runs 'N Roses zaten - net als de monniken - op een rijtje naast elkaar. Voor velen was het de eerste keer dat ze zoiets mee maakten en ze zagen er zeer serieus uit. Hun handen gevouwen voor de borst (de wai en af en toe bogen ze naar de grond, de rest van de groep imiterend.

In de periode dat ik in Thailand verblijf heb ik vele van  deze ceremoniën mee gemaakt. De monniken komen bij grote evenementen, zoals openingen van nieuwe gebouwen, maar ook bij bruiloften en begrafenissen zijn ze aanwezig. Daarnaast zijn er talloze "tamboens" waarbij Thaise mensen naar de tempel gaan om Boeddha en de monniken respect te betuigen. En de monniken "chanten" En de mensen doen hun "wai" en ze buigen. Nadat het officiële gedeelte voorbij is en de monniken iets hebben gegeten, begint de pret voor iedereen.

En pret in Thailand: daar hoort eten bij! Zelf op begrafenissen is er volop eten en is er sprake van een soort gezelligheid die je in Europa zelden zal tegenkomen. Bij de officiële opening van de stichting was het natuurlijk hetzelfde: er moest gegeten worden. Vele vrouwen uit het dorp hadden gekookt voor ons en de Runs 'N Roses gastvrouwen hadden de tafels prachtig versierd.

Het eten was goed, de sfeer geweldig en de rest van de dag was een groot feest met presentaties, demonstraties, spelletjes, eten, drinken, een enorm springkussen, paard rijlessen, sport en spel en natuurlijk ook muziek. Er werd gedanst op traditionele muziek en op akoestische muziek. s Avonds kwamen er kinderen van drie scholen voor ons dansen. En overal liepen en sprongen en renden en lachten kinderen.

Nice party, vindt Luangpoh Jantapo, terwijl ik bij hem zit. Good for the people, good for the friendship. Op zijn gezicht een brede glimlach.

https://www.facebook.com/ingrid.van.der.straaten
https://www.facebook.com/renate.dijkstra.3
https://www.thailandgek.com/t3003-nederlandse-vrouw-gered-uit-ravijn-van-de-pai-canyon-s

Little Thai princess

Aantal berichten : 581
Registratiedatum : 23-12-13

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: