Thailandgek Twitter
Wie is er online?
Er zijn in totaal 5 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 5 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 66. Dit aantal is bereikt op vr 5 mei 2017 - 21:11.
Hotels bij Agoda!

Hotels bij Agoda!
Direct Bevestigd.
Boek Pattaya Hotels
bij Agoda!

Auteursrechten

Creative Commons-Licentie

© 2017 Thailandgek.com

Rechten voorbehouden

Ayutthaya Boat Noodle Soep | Thailand Gek Club

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Ayutthaya Boat Noodle Soep | Thailand Gek Club

Bericht van khunrob op vr 2 aug 2013 - 20:37

Ayutthaya is beroemd om zijn boot noodle soep. Deze speciale authentieke noodle soep wordt geserveerd in eetgelegenheden waar de koks achter of in een bootje zitten. Ook in warenhuizen,MBK en Tesco ed waar ze Food counters hebben zie je het soepie heel vaak. Let op de balie's van de food counters, er staat altijd een klein replica bootje op de balie, b.v een halve meter of een meter groot.

Heerlijk voor in de middag en ik eet deze Thaise beef soep dus ook vaak. Vaak krijg je er apart een kom tauge bij om in je soep te doen. De lekkerste at ik in Lampang. Ik noem deze soep altijd " kwietio ", ik schreef het op zoals ik het uitspreek, en je word begrepen. Wil je het ook eens proeven, je kan de foto ook uitprinten en laat hem maar zien aan iemand :-)

KIAW TIAW REUA of Kuay tiaw Reua ก๋วยเตี๋ย  KIAW TIAW is noodle soep met vleesballen of visballen en groenten, zie je een boot als symbool bij de eetgelegenheid dan heet het KIAW TIAW REUE เรือ, reue is boot

Guay tiyaw of Kwie tieo ก๋วยเตี๋ยว

Een populair gerecht dat gewoonlijk verkocht wordt aan eetstalletjes langs de kant van de weg en bestaat uit noedels gemaakt van fijn rijstemeel. Door pure rijstemeel te mengen met water wordt een deeg gevormd die vervolgens tot platte brede vellen wordt gemaakt. Deze vellen worden dan gevouwen, in de gewenste maat gesneden, of uitgerokken in lange spaghetti-achtige slierten en gedroogd, of gekookt voor onmiddellijke consumptie. Guay tiyaw-noedels zijn onderdeel van een groot aantal verschillende gerechten en kunnen zowel droog (guay tiyaw haeng), dan als in een soep (guay tiyaw nahm) worden opgediend. Droge noedels kunnen eventueel in een wok worden gebakken en worden dan guay tiyaw phat genoemd. Indien aan deze gebakken noedels gefrituurde tofoe, sojabonen, kleine garnalen, ei en specerijen worden toegevoegd, wordt het gerecht (guay tiyaw) phat thai genoemd.

In het verleden werden guay tiyaw-noedels verkocht vanuit boten op kanalen en drijvende markten  en ook vandaag verkopen vele voedselstalletjes hen als guay tiyaw reua (boot-rijst-noedels). Bijgevolg versieren winkeliers hun noedelstalletje vaak met een schaalmodel van een sampan-boot  of soms zelf met een op ware grootte. Noedels worden doorgaans gegeten met eetstokjes en een lepel. Specerijen uit de kreuang prung, een aparte set van kommetjes met kruiden, kunnen naargelang persoonlijke smaak worden toegevoegd.

De genoemde Kreuang prung เครื่องปรุง betekend  'Voedselingrediënten'.
Het is inderdaad een set van kleine kommetjes of glazen met een dekseltje en een klein lepeltje, gevuld met specerijen en gebruikt om naar eigen smaak een gerecht bij te kruiden. Het is onderdeel van het gebruikelijke tafelgerei in noedel-restaurants en eettentjes langs de kant van de weg, in het bijzonder deze die guay tiyaw-noedelsoep verkopen. Onder deze specerijen bevindt zich o.a. 'naam prik' (zoute vissaus met versneden chilipepers), naam som phrik (azijn met versneden chili's), naam taan (suiker), prik pon (cayenne-poeder) en vaak ook thua pon (fijngestampte pindanoten).

Soep met varkens of rundvlees, altijd met bami en taugé, zelf kun je nog extra chili, naam plaa en andere sapjes toevoegen

"Reis met een glimlach, deel u ervaring"

Boek nu via  de Thailand Gek Club de mooiste hotels in Thailand met hoge kortingen. In samenwerking met Agoda bieden wij U de goedkoopste hotels van Thailand aan.

khunrob
Admin

Aantal berichten : 1810
Registratiedatum : 24-07-13
Leeftijd : 61

http://khunrob.blogspot.nl

Terug naar boven Go down

Re: Ayutthaya Boat Noodle Soep | Thailand Gek Club

Bericht van lodewijk Kuis op ma 9 jun 2014 - 20:44

Ik ben benieuwd wie na het lezen van dit topic in Thailand een boot noodle soep Kwietieo heeft besteld en er van heeft gesmuld. Het basis ingrediënt is rauw bloed van varkens of koeien die vlak voor serveren in de soep wordt gegoten. Nu kan je thuis met een sterk verhaal komen dat je in Thailand CSI soep hebt gegeten.

Deze Thailand gek club is een belangrijke informatiebron voor uw toerische oriantatie in Thailand. Heel wat<br />Nederlanders kiezen voor Thailand als vakantiebestemming. Logisch,want Thailand is een land waarvan je gaat houden.<br />het mooier.

lodewijk Kuis

Aantal berichten : 1709
Registratiedatum : 22-05-14
Leeftijd : 46

Terug naar boven Go down

Bericht van buriramhenk op wo 20 mei 2015 - 10:21

In Thailand lunch ik bij voorkeur met een kom lekkere noedelsoep. Hoewel ze in elke raan ahaan vaak nét even anders is, stelt ze me nooit teleur. Thaise noodle soep, ik kan geen genoeg van je krijgen. En ik hoop jij ook niet van mij. Ik wil elke dag van elkaar kunnen genieten en kan niet meer zonder je.
buriramhenk

Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 30-07-13

Terug naar boven Go down

Bericht van flowerMARCet op zo 11 sep 2016 - 3:20

Lekker die boot-noodles, in die noodlesoepen stoppen veel thais ook veel slacht afval in o.a. darmen in.
flowerMARCet

Aantal berichten : 103
Registratiedatum : 08-04-16

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: