Thailandgek Twitter
Wie is er online?
Er zijn in totaal 1 gebruiker online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 66. Dit aantal is bereikt op vr 5 mei 2017 - 21:11.
Hotels bij Agoda!

Hotels bij Agoda!
Direct Bevestigd.
Boek Pattaya Hotels
bij Agoda!

Auteursrechten

Creative Commons-Licentie

© 2017 Thailandgek.com

Rechten voorbehouden

Kung ten dansende garnalen | Thailand Gek Club

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Kung ten dansende garnalen | Thailand Gek Club

Bericht van khunrob op vr 2 aug 2013 - 20:53

Thaise Disco Garnalen

Ik moest denken aan de dansende garnalen ยำกุ้งเต้น die ik gegeten heb in Lampang, Bangkok, Pattaya en Phayao. Mijn eerste ervaring met Kung Ten de dansende garnalen was in Phayao, zeg maar de achtertuin van Kees Printen. Het gerecht bestaat uit verse gewassen kleine levende zoetwatergarnalen 2-3 cm en is een zoet zuur salade. Het zijn glazige, bijna doorzichtige beestjes gemixt met allerlei kruiden, citroengras en gebakken en fijngestampte pepers en in een kom met deksel word alles door elkaar geschud.

Je eten heeft een disco feest

Als je voorzichtig de deksel een stukje er afhaalt zie je de garnalen die een disco party hebben wat ze springen op en neer. Pak snel een lepel een neem een lekker hapje want ze worden levend genuttigd. Maar doe de deksel er wel op want anders springen er meteen een heel stel mini-garnaaltjes over je tafel . Mochten ze na een paar minuten rustig aan doen dan weer even schudden en een lekker muziekje erbij en ze dansen de pan uit Het is de lokale specialiteit van Phayao maar ook elders kom je ze tegen. Dus heeft Kees Printen ze ook een paar keer gegeten maar het is geen lievelingsgerecht van hem. De laatste keer dat Kees ze at waren ze nog niet zo versuft door die erg hete saus (pittig) en beet er eentje in zijn onderlip. Ook is er bij mij wel eens eentje in mijn oog gesprongen, en dat is samen met de hete saus niet zo heel prettig.

Kung Ten is vooral verkrijgbaar bij stalletjes langs meren en rivieren, waar je vaak een bamboe vlot kunt huren om op te liggen luieren. Maar dus ook in Bangkok, blijkbaar, met de beestjes gekweekt in een aquarium.

NB:
Men zegt dat je kans loopt op parasieten daar je ook het darmkanaal van die beestje nuttigt.Het risico is denk ik  klein maar dus wel aanwezig, maar dan kan je bijna niets meer eten.

Related posts:

1.Thaise kruiden drank Ya Dong
2.Sommige mensen eten zwarte honden omdat ze magische krachten hebben
3.Opa Rob je eten loopt weg

"Reis met een glimlach, deel u ervaring"

Boek nu via  de Thailand Gek Club de mooiste hotels in Thailand met hoge kortingen. In samenwerking met Agoda bieden wij U de goedkoopste hotels van Thailand aan.

khunrob
Admin

Aantal berichten : 1826
Registratiedatum : 24-07-13
Leeftijd : 61

http://khunrob.blogspot.nl

Terug naar boven Go down

Re: Kung ten dansende garnalen | Thailand Gek Club

Bericht van lodewijk Kuis op vr 1 mei 2015 - 10:48

De Thaise garnalenkwekers zitten in zwaar weer, en hebben de de regering gevraagd om ze te helpen. De kwekers..... of nee de garnalen hebben last van het early mortality syndrome (EMS), een moeilijk te bestrijden ziekte, en dalende prijzen. Voorlopig zou ik geen levende garnalen eten in Thailand, anders krijg je wellicht die genoemde EMS bacterie naar binnen, als je ze kookt gaan de bacteriën dood. In het verleden is om die ziekte zelfs een boycot vanuit het buitenland geweest.

De voorzitters van de Thai Shrimp Farmers Association en de Thai Shrimp Association (TSA) namens de kwekers overhandigd op het bureau van premier Prayut. MEn wil dat de garnalen industrie een speciale behandeling en zorg van de overheid krijgt, zodat de de prijs van de binnenlandse witte garnaal niet nog verder omhoog gaat.

Grote kans als de garnalen kwekers niet geholpen worden dat ze diep in de problemen komen, en dan zal Thailand’s garnalenindustrie zeker nog meer marktaandeel verliezen, voorspelt Somsak Paneetatyasai, voorzitter van de TSA. Thailand wordt sinds juni/juli 2012 geplaagd door het EMS, een ziekte die voor het eerst in 2009 in China werd geconstateerd. Voordat de ziekte uitbrak, produceerde het land 500.000 à 600.000 ton per jaar, vorig jaar slechts 250.000 ton. De export bedroeg in 2010 maar liefst 427.000 ton en vorig jaar 160.000 ton. Wanneer het Thailand lukt het EMS onder controle te krijgen, kan de productie dit jaar wellicht weer stijgen naar 300.000 ton, aldus Somsak.

Tags: #early-mortality-syndrome #garnalen #EMS

Deze Thailand gek club is een belangrijke informatiebron voor uw toerische oriantatie in Thailand. Heel wat<br />Nederlanders kiezen voor Thailand als vakantiebestemming. Logisch,want Thailand is een land waarvan je gaat houden.<br />het mooier.

lodewijk Kuis

Aantal berichten : 1825
Registratiedatum : 22-05-14
Leeftijd : 46

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: