Thailandgek Twitter
Wie is er online?
Er zijn in totaal 8 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 8 gasten :: 2 bots

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 66. Dit aantal is bereikt op vr 5 mei 2017 - 21:11.
Hotels bij Agoda!

Hotels bij Agoda!
Direct Bevestigd.
Boek Pattaya Hotels
bij Agoda!

Auteursrechten

Creative Commons-Licentie

© 2017 Thailandgek.com

Rechten voorbehouden

Meevaller voor geëmigreerde AOW'ers

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Meevaller voor geëmigreerde AOW'ers

Bericht van Joost Jongen op zo 6 okt 2013 - 12:47

Ook de in Thailand wonende AOW'ers hebben een meevaller, als ik de SVB mag geloven, want omdat die geen KOB (Koopkrachttegemoetkoming Oudere Belastingplichtigen) ontvangen, krijgen ze met terugwerkende kracht een nabetaling ter hoogte van de tegemoetkoming KOB. AOW'ers in Nederland ontvangen die tegemoetkoming al.
De tegemoetkoming KOB is op 1 juni 2011 in werking getreden en kwam in plaats van de toenmalige AOW-tegemoetkoming.
Deze maand krijgen deze AOW'ers een brief hierover van de SVB.
En inderdaad, als ik via mijn DigiD naar de uitbetaling van mijn AOW op 15-10-2013 kijk, krijg ik in het vervolg ongeveer 25 euro meer en het bedrag,wat we dit jaar nog, met terugwerkende kracht krijgen is ook een leuke meevaller.
Zie hier het schrijven op de SVB site:

AOW-pensioen

Nabetaling voor AOW’ers buiten Nederland
28-05-2013
AOW’ers die buiten Nederland wonen en geen recht hebben op de tegemoetkoming KOB (Koopkrachttegemoetkoming Oudere Belastingplichtigen) krijgen met terugwerkende kracht een nabetaling ter hoogte van de tegemoetkoming KOB. AOW’ers in Nederland ontvangen deze tegemoetkoming al.

De nabetaling is voor AOW’ers die wonen in een EU- of EER- of verdragsland of Zwitserland of een land waarmee Nederland afspraken heeft over de controle op het recht op uitkeringen of wonen op Bonaire, Sint Eustatius, Saba, Curaçao, Aruba of Sint Maarten.

Bekijk het overzicht van de EU- en EER-landen
Bekijk het overzicht van de Verdragslanden

Staat uw woonland niet in het overzicht van de EU- en EER-landen of de Verdragslanden? Kijk dan bij ‘Meer over uw AOW-pensioen buiten Nederland’ en kies uw woonland. Als er staat ‘Uw AOW-pensioen wordt uitbetaald’, dan geldt dit ook voor de nabetaling van de tegemoetkoming KOB. Staat er ‘Exportbeperking vanaf 1 januari 2006’? Dan geldt de nabetaling van de tegemoetkoming KOB niet voor dit land.

Meer over uw AOW-pensioen buiten Nederland

De tegemoetkoming KOB is op 1 juni 2011 in werking getreden en kwam in de plaats van de toenmalige AOW-tegemoetkoming. De tegemoetkoming is destijds ingevoerd om het koopkrachtverlies ongedaan te maken, dat was ontstaan door belastingmaatregelen. Wie geen of weinig belasting betaalde in Nederland, merkte niets van dat koopkrachtverlies. Daarom was de tegemoetkoming KOB alleen bedoeld voor 65-plussers in Nederland en voor 65-plussers buiten Nederland die over ten minste 90% van hun wereldinkomen belastingplichtig zijn in Nederland.

Nabetaling

Het niet betalen van de tegemoetkoming KOB aan AOW’ers buiten Nederland die niet voor ten minste 90% van hun wereldinkomen belastingplichtig zijn in Nederland blijkt juridisch kwetsbaar. Daarom voelt het kabinet zich genoodzaakt een qua hoogte vergelijkbare tegemoetkoming alsnog aan AOW’ers buiten Nederland te betalen. Zij krijgen in oktober 2013 een brief van de SVB over de nabetaling.

Toekomst tegemoetkoming KOB

De huidige tegemoetkoming KOB van € 28,14 bruto per maand wordt per 1 juli 2013 verlaagd naar € 25,16 bruto per maand. Naar verwachting zal dit netto geen gevolgen hebben omdat op 1 juli ook de nieuwe AOW-bedragen bekend worden. Daarnaast werkt het kabinet aan de invoering van een nieuwe AOW-tegemoetkoming die voor alle AOW’ers gaat gelden. Deze tegemoetkoming komt in de plaats van de tegemoetkoming KOB.
Joost Jongen

Aantal berichten : 52
Registratiedatum : 28-07-13
Leeftijd : 71

Terug naar boven Go down

Re: Meevaller voor geëmigreerde AOW'ers

Bericht van printen op zo 6 okt 2013 - 16:10

Joost, bedankt voor de informatie. Ik wist niet of ik in aanmerking zou komen voor die nabetaling en die 25 euro verhoging, maar volgens de site van de SVB zou ik daar recht op hebben. Ik hou nog wel een slag om de arm.

Ook heb ik mede door jouw bericht een DigiD aangevraagd. De activeringscode zou binnen 5 dagen per post worden bezorgd, maar ik hou het op 3 weken, de Thaise Post kennende.Very Happy
printen

Aantal berichten : 1200
Leeftijd : 72

http://bahndong.blogspot.nl/

Terug naar boven Go down

Bericht van Joost Jongen op do 10 okt 2013 - 16:22

Een vriend van mij heeft vorige week een mail verstuurd naar de SVB met de vraag of hij ook recht hebt op de KOB en hij kreeg dit als antwoord:

Geachte heer ,

Sinds 1 oktober 2013 is de doelgroep van de tegemoetkoming KOB flink
uitgebreid. Ook buiten Nederland wonende AOW'ers krijgen vanaf die
datum KOB. Zij hoeven niet langer te voldoen aan de eis dat ten minste
90% van hun inkomen in Nederland onder de belastingheffing valt.
Alleen AOW'ers in BEU-landen moeten nog wel aan de 90%-eis voldoen om
KOB te krijgen, tenzij ze werken in het algemeen belang.

Het recht op KOB gaat in met terugwerkende kracht vanaf 1 juni 2011.
Begin november 2013 ontvangen AOW'ers die buiten Nederland wonen (of
hebben gewoond) een bedrag ter hoogte van de KOB plus wettelijke rente
over alle maanden dat zij geen KOB kregen.

Op 9 oktober 2013 gaat de brief met dit heuglijke nieuws de deur uit.

U krijgt ook deze brief en de KOB.

Met vriendelijke groet,
Sociale Verzekeringsbank

Dhr. T. Janssen
Afdeling Dienstverlening
http://www.svb.nl

Als het binnen is pak ik er toch wel een lekker koud biertje op.lol! 
Joost Jongen

Terug naar boven Go down

Bericht van s-park op do 10 okt 2013 - 16:58

Dat is een mooie meevaller in deze dure tijden!
s-park

Aantal berichten : 421

Terug naar boven Go down

Bericht van Joost Jongen op vr 18 okt 2013 - 10:55

Ik heb een mail gekregen van 'Mijn Overheid', dat er een bericht voor mij is in de berichtenbox van 'Mijn Overheid' van de SVB, die kan ik dan via mijn DigiD openen en daarin kreeg ik de bevestiging, dat ik mijn KOB met terugwerkende kracht in november krijg uitbetaald.

Dus dat is wel een biertje waard. lol!
#Joost_Jongen
Joost Jongen

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: